Dry needling is een hele mooie behandelmethode wanneer je pijnlijke of gespannen spieren hebt

De methode is overgekomen uit Canada en wordt al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie. Deze methode wordt ook wel triggerpoint therapie genoemd. Klinkt moeilijk, maar een triggerpoint is niks meer dan een knoop in een spier.

Het gaat het in zijn werk?

De fysiotherapeut zoekt naar spierknopen, dit zijn namelijk vaak de veroorzakers van jouw klachten. Met de naald prikt hij in deze triggerpoints waardoor de spier in ontspanning komt. Bij langdurige klachten behandelt de therapeut vaak meerdere spieren in arm, been of langs de wervelkolom.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn en stijfheid, lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
    • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
    • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
    • Pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
    • Tintelingen in arm/been
    • Hoofdpijn en duizeligheid

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Door een verkeerde beweging, ongeval of sportletsel
    • Chronisch, bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/CANS
    • Langdurige afwezigheid van beweging door gips, een brace of een mitella sling
    • ‘Slappe’ ligamenten in bijvoorbeeld enkels en/of knieën
    • Psychologische factoren, zoals stress en depressie
    • Voetafwijkingen, instabiliteit en/of verschil in beenlengte bijvoorbeeld na een botbreuk of operatie
    • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak

Hoe voelt dry needling?

Het inbrengen van het naaldje is zeker niet pijnlijk. Als het juiste triggerpoint wordt aangeprikt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een gevoel van kramp. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kun je gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan. Gelukkig is dat van korte duur. Na de behandeling voel je al gauw verbetering en verlichting.

Heb je pijnlijke en gespannen spieren? Maak dan een afspraak voor een dry needling behandeling met onze therapeut Nienke Stegeman.

Heb je een blessure of wil je een afspraak inplannen?Maak nu een afspraak!